پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118353
وقتي قليان بلاي جان ايراني ها مي شود
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1892

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، موضوع قليان کشي در جامعه روز به روز بر نگراني دست اندرکاران حوزه سلامت مي افزايد به طوريکه در آخرين اقدام، بيش از ???? پزشک که در بين آنها چهره هاي شناخته شده و رجل سياسي نيز ديده مي شود، با نوشتن نامه اي به رئيس جمهور، از وي خواستند تا به هر نحو ممکن شده از عرضه قليان در سطح قهوه خانه ها، سفره خانه هاي سنتي و... جلوگيري کند. زيرا، بررسي ها نشان مي دهد که خطرات مصرف قليان به مراتب بيشتر از کشيدن سيگار است. هرچند مصرف هر نوع مواد دخاني، با بيماريهاي خطرناکي همراه است که از جمله آنها، مي تواند به بروز انواع سرطانها اشاره کرد.

ماجراي نامه ? هزار پزشک به رئيس جمهور

حدود يک ماه قبل بيش از چهار هزار نفر از ‏چهره‌هاي سرشناس حوزه سلامت کشور طي نامه‌اي به رئيس جمهوري با ابراز ‏نگراني از مصرف بي رويه قليان و سونامي سرطان ناشي از آن درخواست کردند تا بر اساس قوانين ‏جلوي گسترش روز افزون اين پديده خانمان سوز گرفته شود.

آنها اين نامه را نوشتند که نگراني خود را بروز دهند و از بالاترين مقام اجرايي کشور بخواهند که در اين زمينه تدبيري بيانديشد تا شايد بتوان از روند رو به افزايش گرايش به سمت مصرف قليان در جامعه جلوگيري کرد.

بر اساس آنچه در نامه اين پزشکان آمده است: "سرعت رشد ابتلا به سرطان در کشور به شکل قابل توجهي افزايش يافته است و کشور ما ‏بالاترين ‏روند رشد ابتلا به سرطان را در ‏دنيا داراست، ?? تا ?? درصد علت سرطان ها به عوامل خطري باز مي گردد که ‏علت اصلي آن ‏دخانيات است و ?? درصد مرگهاي ناشي از سرطان مستقيما با ‏دخانيات در ارتباط است. هر چند مبارزه ‏با دخانيات به يک ‏خواست جهاني بدل گشته و حتي قانون جامع کنترل و مبارزه ملي با دخانيات در کشور تصويب و ‏ابلاغ ‏شده است، اما متاسفانه ‏گام هاي عملي و متقني که توانسته باشد مانعي بر توسعه مصرف سيگار و قليان در کشور ‏بويژه در بين جوانان باشد، هنوز مورد ‏انتظار خير ‏خواهان عرصه سلامت کشور است. قليان تفريحي است که هر روز ‏فاصله جوانان را با مرگ و نيستي کمتر مي کند و ‏آنان را به ورطه فلاکت مي کشاند."

?? درصد جوانان ايراني قلياني هستند

بر اساس ‏گزارش سازمان جهاني ‏بهداشت، سالانه پنج ميليون نفر به دليل مصرف قليان مي ‏ميرند و آخرين آمار منتشر شده از سوي وزارت بهداشت نيز ‏گوياي آن است که ‏‏?? درصد جوانان ?? تا ?? سال در کشور مصرف ‏کننده قليان هستند و سالانه در مجموع ?? هزار ‏تن تنباکو در کشور دود مي شود.

در بخش ديگري از نامه پزشکان به رئيس جمهور آمده است: "هر چند اين تحفه ‏استعماري در طول تاريخ ‏در زندگي اجتماعي ايرانيان ريشه دوانيده ‏است و ليکن امروزه توسعه اين ناهنجاري با توجه به مضرات فوق العاده اي که براي ‏سلامت ‏آحاد جامعه ايجاد نموده است ‏به عنوان يک معضل اجتماعي شناخته مي شود و مي توان گفت قليان دروازه ورود ‏نوجوانان به مصرف ساير مواد دخاني ‏است و ‏شيوع مصرف قليان در بين حدود ?? درصد از نوجوانان و جوانان کشور، خطري ‏جدي براي سلامت اين نسل ‏است.‏"

هر چند مصرف سيگار ساده تر و شيوع آن بيشتر از قليان است اما ميزان منواکسيد کربن وارد شده به بدن انسان در اثر ‏استعمال ‏قليان ? برابر سيگار و ميزان ‏عامل سرطاني قليان ?? برابر بيشتر از سيگار است.

ديگر عوامل سرطاني ‏مانند ‏آرسنيک در قليان چهار برابر سيگار و سرب در قليان ??? برابر ‏سيگار است و تجارت انواع تنباکوها با ‏رنگ و بوي مختلف از ‏اسانس هاي گوناگون از يک طرف و فروش و نمايش انواع قليان هاي داخلي و خارجي از کيفي ‏تا ‏جيبي از طرف ديگر سبب ‏گرديده است که آثار زيانبار اين عامل دخاني دوصد چندان گردد. بيماريهاي عفوني واگيردار ‏‏در اثر استفاده مشترک از شيلنگ ‏قليان ‏و افزودن الکل يا داروهاي روانگردان به تنباکوي قليان، افزايش شديد نيکوتين ‏پلاسما و ضربان قلب و خطر ابتلا به سرطان ‏دهان، مثانه و ابتلا به آسم، حساسيت ‏آلرژيک و سل ريوي از ديگر ره ‏آوردهاي اين تحفه استعماري است.‏

پزشکان در نامه خود آورده اند: "جناب آقاي رئيس جمهور؛ در شرايطي که مصرف سالانه ?? ميليارد نخ سيگار در کشور، سلامت و اقتصاد جامعه را به يغما مي برد ‏و علي رغم تمام ‏مصائبي که ‏اين عامل دخاني ايجاد نموده است، بحث استعمال قليان و رواج آن در بين دختران و پسران جوان ‏نقل محافل ‏و رسانه هاي گوناگون است و مديران دو سازمان ‏متولي وزارت بهداشت و نيروي انتظامي نسبت به عواقب شکل ‏گيري ‏آمارهايي درباره استعمال دخانيات بويژه قليان در ميان اين قشر از جامعه هشدارمي دهند اما ‏پاسخ مناسبي در اين ‏خصوص ‏دريافت نمي شود.‏"

وضعيت اسفبار استعمال قليان در محافل خصوصي، قهوه خانه ها،رستوران ها معضلي است که رفع آن عزمي ملي و ‏حرکتي ‏جهادي را مي طلبد و نياز است تا ‏جنابعالي به عنوان رئيس جمهور شخصا ميدان داري اين حرکت جهادي را بر ‏عهده بگيريد و با ‏ايجاد جنبش ملي مبارزه با قليان زمينه را براي پيشگيري از ‏نابودي نسل جوان اين کشور فراهم نموده تا ‏شرمنده نسل آينده ‏نشويم.‏

استادان، اعضاء هيئت علمي دانشگاه ها و پژوهشگاه هاي علوم پزشکي و متخصصين آمار، پيشگيري و درمان ‏سرطان ‏ضمن ابراز نگراني از گسترش ‏مصرف قليان در کشور، خواستار و پيگير اجراي کامل قانون جامع کنترل و مبارزه ‏ملي با دخانيات ‏مصوب سال ???? و آئين نامه اجرائي آن مصوب سال ???? ‏بوده که در آن ممنوعيت عرضه قليان در ‏اماکن عمومي از جمله ‏قهوه خانه ها با صراحت مورد تاکيد قرار گرفته است و اجراي قانون و آئين نامه اجرائي آن را ‏ضامن ‏حفظ سلامت آحاد جامعه ‏بويژه جوانان و آينده سازان اين کشور مي دانند. اکنون که تحقق عدالت و ارتقاء سلامت به ‏عنوان يکي از دغدغه هاي قابل ‏تقدير ‏دولت تدبير و اميد در تابلوي تحول در نظام سلامت نمايان گرديده است، مي طلبد ‏با توجه جدي به اصل تقدم پيشگيري ‏بر درمان با مبارزه ملي بر عليه قليان و ‏بنگاه هاي عرضه کننده آن، زمينه را براي ‏اجراي کامل سياست هاي سلامت ابلاغي از ‏سوي رهبري فراهم آوريد.‏

واکنش وزير بهداشت

بعد از نوشتن اين نامه بود که پزشکان شروع کردند به هشدارهاي پزشکي و خطراتي که مي تواند مصرف قليان براي سلامت فرد به دنبال داشته باشد. در همين ارتباط دکتر سيد حسن هشمي وزير بهداشت، نيز در نشست مشترک با وزير صنعت، معدن و تجارت که اخيرا برگزار شده است، کاهش دسترسي به سيگار و قليان را خواستار شد و گفت: با توليد و مصرف دخانيات به ويژه سيگار و قليان مخالفيم.

وي افزود: افراد جامعه وقتي در اثر استعمال سيگار و قليان مريض مي شوند بيماريهاي صعب العلاج، معلوليت و آسيبهاي اجتماعي حاصل از مرگ و مير افراد افزايش مي يابد که اين هزينه هاي عمومي سلامت را نيز بالا مي برد که بخشي از اين موارد قابل جبران هم نيست.

وي مشکل عمده را ورود غيرقانوني سيگار به کشور بيان کرد گفت: هر قدر هزينه را بالا ببريم و دسترسي را کاهش دهيم، اگر دستگاه هاي نظارتي کار خود را به خوبي انجام ندهند کار بيهوده اي کرده ايم.

وزير بهداشت در ارتباط با نامه ???? پزشک به رئيس جمهور در سونامي سرطان ناشي از افزايش مصرف قليان، افزود: گفت: مطالبه همه ما به ويژه وزارت بهداشت مبارزه با مصرف دخانيات به ويژه سيگار و قليان است که اميدوارم دستگاههاي ذي ربط، مسئولانه رفتار کنند.

هاشمي با بيان اينکه استفاده قليان ممنوع است به نامه ???? پزشک به رئيس جمهور اشاره کرد و گفت: دستگاههايي که بايد نظارت کند مشخص است؛ حال قوه قضاييه و اماکن مشخص در صورت ديدن تخلف بايد متخلفان را به دست قانون بسپارند و مطابق قانون با آنها رفتار کنند که اين به قوه قضاييه مربوط مي شود.

وزير بهداشت، نامه ???? پزشک به رئيس جمهور را اقدامي نمادين از طرف کل جامعه پزشکي برشمرد و افزود: اين به اين معناست که همه جامعه پزشکي و همه خانواده ها و همه ايرانيان علاقه مند هستند که قانون دقيقا رعايت شود و در مواردي هم که تخلف مي شود به شدت برخورد شود.

عرضه قليان دم درب منازل

در همين حال دکتر عليرضا مرندي وزير اسبق بهداشت و نماينده مردم تهران در مجلس با يادآوري نامه ? هزار پزشک به رئيس جمهور درباره مهار سونامي ‏سرطان ناشي از مصرف بي رويه قليان، يادآور شد: بيش از ? هزار پزشک در نامه‌اي خواستار جلوگيري از عرضه قليان شدند اما در عمل هيچ اتفاقي رخ نداد؛ اين موضوع نشانگر آن است که جان مردم به هيچ وجه براي مسئولان اهميتي ندارد.

وي با نگران کننده خواندن نگاه منفعلانه مسئولان نسبت به عرضه مواد دخاني در جامعه، تصريح کرد: به نظر مي رسد سود ناشي از گردش مالي اين صنعت مهمتر از جان انسانهاست.

مرندي با تاکيد بر تصويب و ابلاغ قانون جامع کنترل و مبارزه ملي با دخانيات در کشور، تصريح کرد: جمهوري اسلامي جزو نخستين کشورهايي است که در زمينه جلوگيري از عرضه سيگار و ساير مواد دخاني قوانيني را پيگير و به تصويب رساند بر اين اساس به راحتي مي‌توان جلوي عرضه مواد دخاني در کشور را گرفت تنها بايد زمينه اجرايي شدن قوانين را فراهم کنيم.

وي با نگران کننده خواندن ميزان مصرف سيگار در جامعه، گفت: امروز شاهديم که قليان علاوه بر قهوه‌خانه‌ها در درب منازل هم عرضه مي‌شود که اين وحشتناک است.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html